(advertentie)

Landingspagina voor Adwords en SEO

De omzet die via het internet wordt gegenereerd groeit met de dag. Steeds meer bedrijven zien kansen liggen op het internet: verkoop via een webshop, aanmeldingen genereren voor opleidingen en cursussen of het genereren van leads voor verschillende soorten verzekeringen. In veel gevallen wordt daar een speciale landingspagina voor gemaakt. Dit is een pagina die helemaal is afgestemd op het aansporen van de bezoeker om actie te ondernemen (ook wel conversie genoemd). Daarbij wordt de traffic naar deze landingspagina vaak gegenereerd door zoekmachine optimalisatie en Google Adwords. In dit artikel een aantal tips voor het maken van een goede landingspagina met daarbij enkele goede en slechte voorbeelden.

Tips voor het maken van een goede landingspagina

Een goede landingspagina moet voldoen aan een aantal standaard uitgangspunten om succesvol te zijn:

  • Zorg ervoor dat de elementen op de landingspagina die verantwoordelijk zijn voor de conversie opvallen. Dat betekent bijvoorbeeld een opvallend formulier of een grote duidelijke verzendknop.
  • Verbind je campagne aan een speciale actie. Bijvoorbeeld een cadeau bij de aanschaf van ….
  • Zorg voor zo min mogelijk afleidende elementen op de landingspagina. Bij een goede landingspagina zie je vaak dat de bezoeker nergens anders op kan klikken dan op de verzendknop.
  • Zorg voor een duidelijk label op de verzend- of verstuurknop. Het is bijvoorbeeld beter om ‘aanmelden nieuwsbrief’ te gebruiken dan ‘registreer’.
  • Laat de verzendknop er ook echt uitzien als een knop. Je moet de knop als het ware op het scherm kunnen indrukken.
  • Zorg voor een een goed formulier: niet te veel maar ook niet te weinig velden. Te veel velden zorgen ervoor dat de bezoeker niet de moeite wil nemen. Te weinig velden kan leiden tot veel niet serieuze leads.

De bovenstaande punten zijn de basis voor een goede landingspagina. Echter voor elke landingspagina gelden er weer bepaalde randvoorwaarden die het succes kunnen verbeteren. Een handige tool die hiervoor gebruikt kan worden, is de Google Website Optimizer. Hiermee kunnen verschillende varianten van een landingspagina worden getest. Lees op Frankwatching meer over de werking en toepassing van de Google Website Optimizer.

Een slecht voorbeeld van een landingspagina

Allereerst een minder goed voorbeeld van een landingspagina: http://www.lancyr.nl/LancyrConsumentensite/Verzekeringen/Vervoer/Personenauto/.
Lancyr adverteert voor autoverzekeringen met Google Adwords. Helaas heeft deze landingspagina veel afleiding. De bezoeker is ongeduldig en wil weten wat hij moet betalen en wat de voordelen van deze verzekering zijn. Die zijn niet duidelijk. De bezoeker moet eerst in de rechterkolom kijken om te zien dat hij een linkje moet aanklikken om de premie te kunnen berekenen en hij moet verder op de site zoeken om alle voordelen van deze autoverzekering te ontdekken. Daarnaast staan er erg veel knoppen op de landingspagina waardoor de bezoeker snel kan wegklikken. Tevens valt er niet één button echt op. De belangrijkste knop ‘verzekering regelen’ valt zelfs helemaal weg in het design (te subtiel en in huisstijlkleuren).

Wat moet Lancyr verbeteren:

  • Tekst verbeteren met de juiste long-tail zoekwoorden om goed geïndexeerd te raken in Google.
  • Minder knoppen op deze pagina die de bezoeker kunnen afleiden van het afsluiten van een autoverzekering.
  • Duidelijk de voordelen van deze verzekering tonen, bijvoorbeeld in een opsomming van drie punten.
  • De mogelijkheid om direct op de landingspagina de premie te kunnen berekenen.
  • Een grote duidelijke knop om de verzekering af te sluiten. Het liefst in een afwijkende kleur.

Een goed voorbeeld van een landingspagina

Op www.analytics-training.nl kunnen geïnteresseerden een training op maat aanvragen.

Wat is goed aan deze landingspagina:

  • Korte en duidelijke teksten: concrete voorbeelden waarom bedrijven een training op maat nodig hebben
  • Duidelijk voordeel: in-company training op maat
  • Duidelijk en opvallend formulier: je ogen worden er direct naar getrokken
  • Duidelijke verstuurknop: je kunt de knop bijna op het scherm indrukken.
  • Geen afleidende elementen: er staan geen opvallende links naar andere pagina’s op deze landingspagina. Een bezoeker kan maar één ding doen: het invullen van het formulier.

Andere goede voorbeelden van landingspagina’s:

Tips voor een goede Adwords campagne voor een landingspagina

Om een succesvolle Adwords campagne voor een landingspagina te kunnen opzetten en uitvoeren, is het belangrijk om de tekstadvertenties en zoekwoorden zo goed mogelijk te optimaliseren. De volgende tips kunnen daarbij helpen:

  • Zorg voor kleine en gerichte advertentiegroepen met per advertentiegroep slechts enkele keywords.
  • Zorg ervoor dat advertentietekst en zoekwoorden met elkaar overeen komen. Verwerk in ieder geval het belangrijkste keyword in de titel van de tekstadvertentie.
  • Probeer woorden te verwerken in de landingspagina die ook in de advertentietekst voorkomen.
  • Kies een goede url voor de landingspagina. Zorg ervoor dat het belangrijkste keyword terug komt in de url.
  • Probeer de boodschap in de tekstadvertentie zoveel mogelijk te matchen met de boodschap op de landingspagina. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker snel kan focussen.

Veel succes met je eigen landingspagina en Google Adwords campagne!

Pascal Selles is online marketing consultant bij Hayona en verzorgt o.a. in-company Google AdWords trainingen op maat.

Aanbevolen links:
http://www.hayona.nl

Dit artikel is geschreven door .