(advertentie)

Campagnes meten met Analytics

Google Analytics is bij uitstek één van de meest gebruikte gereedschappen om webstatistieken bij te houden. Maar met Google Analytics kunt u veel meer dan alleen maar bijhouden hoeveel bezoekers u heeft gehad op uw website. In dit artikel leggen we uit hoe u de resultaten van online campagnes kunt bijhouden.

Verstuurt u regelmatig een nieuwsbrief? Of plaatst u wel eens een banner op een externe site? Door gebruik te maken van slimme links in uw nieuwsbrief of banner kunt u in Google Analytics heel snel achterhalen hoeveel bezoekers via deze marketingacties op uw website zijn gekomen.

Google URL Builder

Met de Google URL Builder kunt u links maken die u kunt gebruiken voor uw nieuwsbrief of banner (of tekstlink, video etc.). Google Analytics registreert dan precies via welke nieuwsbrief of banner de bezoekers vandaan zijn gekomen.

De Google URL Builder werkt heel eenvoudig.

  1. Vul in naar welke pagina van uw website de link moet verwijzen
  2. Geef de bron op waar de link op staat (bijvoorbeeld ‘e-mailnieuwsbrief’ of ‘marketingportaal’.)
  3. Geef het medium op (bijvoorbeeld ‘nieuwsbrief’, ‘banner’ of ‘video’)
  4. Geef een naam op voor de online campagne

Met een klik op ‘Generate URL’ maakt de Google URL Builder de juiste link aan die u kunt gebruiken.

Online campagnes analyseren in Google Analytics

Als uw online campagne een tijdje loopt (met links naar uw website, zoals hierboven beschreven), kunt u in Google Analytics achterhalen hoeveel bezoek u via uw online campagne heeft gehad. Ga als volgt te werk:

  1. Log in met uw Google Analytics account
  2. Klik bij de juiste website op ‘Rapporten weergeven’
  3. Klik in het linker menu op ‘Acquisitie’
  4. Klik vervolgens op ‘Campagnes’
  5. Zoek nu in de lijst de naam van uw campage en klik erop.
  6. U ziet nu een overzicht met statistieken (aantal bezoekers, gemiddelde tijd, pageviews,weigeringspercentage)
  7. Direct boven de statistieken ziet u een uitklapmenu. Hierin kunt u kiezen voor o.a. bron, medium, zoekwoord en advertentie-inhoud. Afhankelijk van de informatie die u heeft meegegeven aan de link die u heeft gemaakt met de Google URL Builder kunt u hiermee achterhalen waar de bezoekers precies vandaan komen en via welk medium.

Succes ermee!

Pascal Selles is online marketing consultant en verzorgt o.a. in-company Google Analytics trainingen op maat.

Dit artikel is geschreven door .