Meta

Archief | Communicatie

Communicatiekruispunt van Van Ruler (1989) uitgelegd

Wanneer een communicatieprofessional en organisatie minstens een niet-eenzijdige (ongecontroleerd eenrichtingsverkeer) visie op communicatie heeft, kunnen zij het communicatiekruispunt (Van Ruler, 1998) gebruiken. Dit kruispunt is een handvat voor het kiezen van communicatiestrategieën. Lang niet alle problemen, besluiten en veranderingen lenen zich voor dezelfde strategie.

Lees het volledige bericht

Doelgroepsegmentatie

Doelgroepsegmentatie is het verder onderverdelen van de doelgroepen. Het wordt toegepast als de doelgroep te groot is of als de onderlinge verschillen te groot zijn. Doelgroepsegmentatie kan er voor zorgen dat de boodschap die gecommuniceerd moet worden beter aankomt. Het kan namelijk zijn dat een deel van de doelgroep de boodschap op een andere manier […]

Lees het volledige bericht

Corporate communicatie

Corporate communicatie is een managementinstrument waarmee alle gebruikte in- en externe communicatie van een organisatie zo op elkaar wordt afgestemd dat er een positieve basis ontstaat met de doelgroepen van wie de organisatie afhankelijk is. Het afstemmen van de in- en externe communicatie gebeurt op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier. Vakgebied corporate communicatie […]

Lees het volledige bericht

Communicatieonderzoek

Bij een onderzoek verzamel je (nieuwe) gegevens die je kan gebruiken ter ondersteuning bij het nemen van beslissingen. Een communicatieonderzoek beperkt zich tot het verzamelen van informatie over communicatie. Met de resultaten van een communicatieonderzoek kan je met meer zekerheid een beslissing nemen over communicatievragen of kan je beter of goedkoper je communicatiedoelstellingen realiseren. Fasen […]

Lees het volledige bericht

Het communicatiekruispunt

Betteke van Ruler beschrijft in haar communicatiekruispunt vier communicatiestrategieën . Dit communicatiekruispunt bestaat uit een verticale en horizontale as. Daartussen staan vier vakken, dit zijn de basis strategieën. De basisstrategieën van het communicatiekruispunt zijn: informeren, overreden, dialogiseren en formeren. Hieronder volgt de uitleg van de communicatiestrategieën. Op Marketingportaal staat ook nog een uitgebreider artikel van Paula Zweekhorst over […]

Lees het volledige bericht

Communicatiestrategie

De communicatiestrategie beschrijft op welke manier de doelstellingen van het communicatieplan worden bereikt. In het communicatieplan heb je de doelgroepen bepaald en per doelgroep doelstellingen opgesteld. Per doelgroep en bijbehorende doelstellingen wordt nu een communicatiestrategie gemaakt.

Lees het volledige bericht
We gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren