Communicatie

Hbo-opleiding communicatie. ‘En wat kan je dan?’
De hbo-opleiding communicatie is al jarenlang een populaire studie. Jaarlijks schrijven duizenden studenten zich in voor deze opleiding. Wanneer je op een verjaardag vertelt dat je communicatie studeert, krijg je al snel de vraag: ‘En wat kan je dan?’. Lastig….
Lees verder
Communicatiekruispunt van Van Ruler (1989) uitgelegd
Wanneer een communicatieprofessional en organisatie minstens een niet-eenzijdige (ongecontroleerd eenrichtingsverkeer) visie op communicatie heeft, kunnen zij het communicatiekruispunt (Van Ruler, 1998) gebruiken. Dit kruispunt is een handvat voor het kiezen van communicatiestrategieën. Lang niet alle problemen, besluiten en veranderingen lenen…
Lees verder
Een goede combinatie Facebook en remarketing
Meerdere keren per dag check je waarschijnlijk facebook en zo vele mensen met jou. Tijdens een wc bezoek, een pauze, de rij bij de kassa enzovoorts. Adverteerders spelen hier handig op in en kunnen hun doelgroep nog beter bereiken. Facebook heeft…
Lees verder
Goede niche markt vinden? kies je focus, kies je niche
Wanneer het woord ‘niche’ valt, reageren veel (beginnende) ondernemers als volgt: ‘Ik hoor dat ik mijn niche moet kiezen, maar wat is dat en wat is het voordeel?’ ‘Ik weet niet welke niche ik moet kiezen’. ‘Ik ben bang dat…
Lees verder
Doelgroepsegmentatie
Doelgroepsegmentatie is het verder onderverdelen van de doelgroepen. Het wordt toegepast als de doelgroep te groot is of als de onderlinge verschillen te groot zijn. Doelgroepsegmentatie kan er voor zorgen dat de boodschap die gecommuniceerd moet worden beter aankomt. Het…
Lees verderCorporate communicatie
Corporate communicatie is een managementinstrument waarmee alle gebruikte in- en externe communicatie van een organisatie zo op elkaar wordt afgestemd dat er een positieve basis ontstaat met de doelgroepen van wie de organisatie afhankelijk is. Het afstemmen van de in-…
Lees verderCommunicatieonderzoek
Bij een onderzoek verzamel je (nieuwe) gegevens die je kan gebruiken ter ondersteuning bij het nemen van beslissingen. Een communicatieonderzoek beperkt zich tot het verzamelen van informatie over communicatie. Met de resultaten van een communicatieonderzoek kan je met meer zekerheid…
Lees verderHet communicatiekruispunt
Betteke van Ruler beschrijft in haar communicatiekruispunt vier communicatiestrategieën . Dit communicatiekruispunt bestaat uit een verticale en horizontale as. Daartussen staan vier vakken, dit zijn de basis strategieën. De basisstrategieën van het communicatiekruispunt zijn: informeren, overreden, dialogiseren en formeren. Hieronder volgt de uitleg…
Lees verderCommunicatiestrategie
De communicatiestrategie beschrijft op welke manier de doelstellingen van het communicatieplan worden bereikt. In het communicatieplan heb je de doelgroepen bepaald en per doelgroep doelstellingen opgesteld. Per doelgroep en bijbehorende doelstellingen wordt nu een communicatiestrategie gemaakt.
Lees verderDe onderdelen van een communicatieplan
Om succesvol te communiceren met je doelgroepen is het goed om gebruik te maken van een communicatieplan. Een communicatieplan bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Niet ieder communicatieplan ziet er helemaal hetzelfde uit, dit komt doordat het plan moet worden…
Lees verder