Communicatie

Doelgroepsegmentatie
Doelgroepsegmentatie is het verder onderverdelen van de doelgroepen. Het wordt toegepast als de doelgroep te groot is of als de onderlinge verschillen te groot zijn. Doelgroepsegmentatie kan er voor zorgen dat de boodschap die gecommuniceerd moet worden beter aankomt. Het…
Lees verderCorporate communicatie
Corporate communicatie is een managementinstrument waarmee alle gebruikte in- en externe communicatie van een organisatie zo op elkaar wordt afgestemd dat er een positieve basis ontstaat met de doelgroepen van wie de organisatie afhankelijk is. Het afstemmen van de in-…
Lees verderCommunicatieonderzoek
Bij een onderzoek verzamel je (nieuwe) gegevens die je kan gebruiken ter ondersteuning bij het nemen van beslissingen. Een communicatieonderzoek beperkt zich tot het verzamelen van informatie over communicatie. Met de resultaten van een communicatieonderzoek kan je met meer zekerheid…
Lees verderHet communicatiekruispunt
Betteke van Ruler beschrijft in haar communicatiekruispunt vier communicatiestrategieën . Dit communicatiekruispunt bestaat uit een verticale en horizontale as. Daartussen staan vier vakken, dit zijn de basis strategieën. De basisstrategieën van het communicatiekruispunt zijn: informeren, overreden, dialogiseren en formeren. Hieronder volgt de uitleg…
Lees verderCommunicatiestrategie
De communicatiestrategie beschrijft op welke manier de doelstellingen van het communicatieplan worden bereikt. In het communicatieplan heb je de doelgroepen bepaald en per doelgroep doelstellingen opgesteld. Per doelgroep en bijbehorende doelstellingen wordt nu een communicatiestrategie gemaakt.
Lees verderDe onderdelen van een communicatieplan
Om succesvol te communiceren met je doelgroepen is het goed om gebruik te maken van een communicatieplan. Een communicatieplan bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Niet ieder communicatieplan ziet er helemaal hetzelfde uit, dit komt doordat het plan moet worden…
Lees verderCommunicatiemix
Een organisatie communiceert met verschillende groepen namelijk met haar werknemers, klanten, omwonenden, enz. Dit zijn de interne en externe doelgroepen van de organisatie. In de communicatiemix wordt beschreven welke middelen er worden gebruikt in de communicatiestrategie. Onderscheid in de communicatiemix…
Lees verderVan strategie naar communicatie
Van organisatiestrategie naar communicatiemiddel. Een intrigerend onderwerp. Het gaat hier namelijk over hoe er focus aangebracht kan worden binnen organisaties en hoe deze focus vervolgens zo goed mogelijk gecommuniceerd kan worden. Kortom, hoe kan de juiste vertaalslag gemaakt worden van…
Lees verderProfessioneel presenteren
Geeft u wel eens een presentatie? Dan heeft u zich ook vast wel eens afgevraagd wat het effect daarvan was en hoe het beter zou kunnen. Lees dan even verder voor een aantal praktische aanbevelingen. De eerste vraag die we…
Lees verderEen MarCom plan in 15 stappen
Een goede strategie voor marketing en communicatie begint bij het schrijven van een plan. Misschien lukt het u niet om een dergelijk plan helemaal zelf te schrijven, maar het loont de moeite om het wel te proberen. Het is namelijk een goed instrument om…
Lees verder