(advertentie)

Communicatie

Het communicatiekruispunt

Betteke van Ruler beschrijft in haar communicatiekruispunt vier communicatiestrategieën . Dit communicatiekruispunt bestaat uit een verticale en horizontale as. Daartussen staan vier vakken, dit zijn de basis strategieën. De basisstrategieën van het communicatiekruispunt zijn: informeren, overreden, dialogiseren en formeren. Hieronder volgt de uitleg…

Lees verder

Communicatiestrategie

De communicatiestrategie beschrijft op welke manier de doelstellingen van het communicatieplan worden bereikt. In het communicatieplan heb je de doelgroepen bepaald en per doelgroep doelstellingen opgesteld. Per doelgroep en bijbehorende doelstellingen wordt nu een communicatiestrategie gemaakt.

Lees verder

De onderdelen van een communicatieplan

Om succesvol te communiceren met je doelgroepen is het goed om gebruik te maken van een communicatieplan. Een communicatieplan bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Niet ieder communicatieplan ziet er helemaal hetzelfde uit, dit komt doordat het plan moet worden…

Lees verder

Communicatiemix

Een organisatie communiceert met verschillende groepen namelijk met haar werknemers, klanten, omwonenden, enz. Dit zijn de interne en externe doelgroepen van de organisatie. In de communicatiemix wordt beschreven welke middelen er worden gebruikt in de communicatiestrategie. Onderscheid in de communicatiemix…

Lees verder

Van strategie naar communicatie

Van organisatiestrategie naar communicatiemiddel. Een intrigerend onderwerp. Het gaat hier namelijk over hoe er focus aangebracht kan worden binnen organisaties en hoe deze focus vervolgens zo goed mogelijk gecommuniceerd kan worden. Kortom, hoe kan de juiste vertaalslag gemaakt worden van…

Lees verder

Professioneel presenteren

Geeft u wel eens een presentatie? Dan heeft u zich ook vast wel eens afgevraagd wat het effect daarvan was en hoe het beter zou kunnen. Lees dan even verder voor een aantal praktische aanbevelingen. De eerste vraag die we…

Lees verder

Een MarCom plan in 15 stappen

Een goede strategie voor marketing en communicatie begint bij het schrijven van een plan. Misschien lukt het u niet om een dergelijk plan helemaal zelf te schrijven, maar het loont de moeite om het wel te proberen. Het is namelijk een goed instrument om…

Lees verder

Lichaamstaal bij presentaties

Het lichaam praat mee! Een voordracht of presentatie bestaat niet alleen uit woorden; de lichaamstaal heeft vaak minstens net zo veel effect als de zorgvuldig uitgesproken tekst. Het is dan ook zaak om u bewust te zijn van uw mimiek, stem en…

Lees verder