Prijselasticiteit
Prijselasticiteit zegt iets over de verandering van de vraag bij prijsveranderingen van een bepaald product. Als je de prijselasticiteit kent van een product, dan kun je de verandering in vraag voorspellen bij een prijsverandering. Bijvoorbeeld: Een bepaald type bureaustoel wordt 20%…
Lees verderBCG-matrix (Boston Consulting Group matrix)
Wat is de BCG-matrix? De BCG-matrix is een model voor portfolio-analyse. De BCG-matrix is begin jaren zeventig ontwikkeld door de Boston Consulting Group, een internationaal consultancy bedrijf opgericht in 1963. Waarvoor dient de BCG-matrix? De BCG-matrix wordt gebruikt om een…
Lees verderMarktaandeel berekenen
Om een beeld te krijgen van de positie die een bedrijf inneemt in de markt, kan men het marktaandeel van dat bedrijf berekenen. Marktaandeel is een directe vergelijking van de omzet of afzet van een bedrijf ten opzichte van de…
Lees verderCommunicatie
Communicatie is de uitwisseling van informatie, zoals spraak, tekst, videomateriaal etc. tussen mensen. De overdracht van deze informatie kan rechtstreeks zijn (als mensen elkaar direct zien) of via een medium (televisie, radio, internet). Deze informatie wordt deels bewust, deels onbewust…
Lees verderContent Marketing
Content marketing is het verstrekken van goede en objectieve informatie aan uw doelgroep zonder promotionele inhoud of met de bijbedoeling om te verkopen. Vooral voor het versterken van uw merk en de klantenbinding is het belangrijk om content marketing op…
Lees verderPrijs bepalen: welke strategie volgt u?
Van alle deelgebieden in de marketingmix is de prijs het enige marketinginstrument dat direct invloed heeft op de omzet van de onderneming. Het is de inkomstenbron en een marketinginstrument in één en daarom een zeer belangrijke factor voor de onderneming. Ook…
Lees verderContent Marketing
Wat is content marketing eigenlijk? Simpel gezegd betekent het communiceren zonder te verkopen. Met content marketing publiceer je informatie zonder de directe doelstelling van verkoop en promotie. De lezer kan die informatie tot zich nemen zonder het gevoel te krijgen…
Lees verderDoelgroepsegmentatie
Doelgroepsegmentatie is het verder onderverdelen van de doelgroepen. Het wordt toegepast als de doelgroep te groot is of als de onderlinge verschillen te groot zijn. Doelgroepsegmentatie kan er voor zorgen dat de boodschap die gecommuniceerd moet worden beter aankomt. Het…
Lees verderReclameplan
In een ondernemingsplan worden doelen voor een langere termijn van een onderneming geformuleerd. Een marketingplan beschrijft hoe deze doelstellingen behaald kunnen worden en aan de hand van het marketingplan wordt een communicatieplan geschreven. Het reclameplan is één van de middelen…
Lees verderPositioneren
Positioneren is kort gezegd de plaats die je inneemt in de het brein van de consument. Met een goede positionering ben je ‘on top of mind’ bij je doelgroep (mensen weten gelijk wie je bent, zonder dat anderen je op weg…
Lees verder