User generated content
User generated content is informatie op een website die door de gebruikers zelf beïnvloed of zelfs geschreven wordt. Het internet is steeds minder een medium waarop eenrichtingsverkeer plaatsvindt van een kleine redactie naar een grote groep gebruikers zoals dat bij de oudere…
Lees verderInnovators
De innovators (in het Nederlands de innovatoren) zijn de eerste groep van de diffusion of innovations. De innovators De innovators bestaan uit 2,5% van de totale bevolking en is de eerste groep die innovaties (nieuwe producten of ideeën die op de…
Lees verder
Youtube ondertiteling maken in 7 stappen
Youtube geeft je de mogelijkheid eenvoudig ondertiteling toe te voegen aan je video’s. Op deze manier wordt jouw video ook toegankelijk voor doven en slechthorenden. Voor mensen in een kantooromgeving waar geen geluid afgespeeld kan worden, is de ondertiteling ook…
Lees verderExpectancy Disconfirmation Model
Het Expectancy Disconfirmation Model koppelt verwachtingen en uitkomsten t.o.v. een product of dienst aan de tevredenheid. Op deze manier onderscheidt het Expectancy Disconfirmation Model drie categorieën: Negatieve disconfirmation = het product levert minder dan verwacht Confirmation = het product levert…
Lees verderKannibalisme
Er is sprake van kannibalisme als de introductie van een nieuw product de omzet van andere producten van dezelfde organisatie gaat aantasten. Een goed voorbeeld is een uitgever van een krant. Op het moment dat zij een digitale krant gaan…
Lees verderAttitude
Een houding t.o.v. van een object. Dit object kan vanalles zijn, zoals een organisatie, een producten, een groep of een persoon. De attitude is voor marketeers erg belangrijk. Zij zijn voortdurend bezig om met behulp van allerlei marketinginstrumenten een positieve…
Lees verder
Unique selling proposition (USP)
De unique selling proposition (USP) staat voor de unieke en onderscheidende eigenschappen van een product of dienst die gecommuniceerd worden met de doelgroep. USP’s worden gebruikt om één of enkele eigenschappen extra onder de aandacht te brengen, zodat de doelgroep…
Lees verderCommunicatiemix
Een organisatie communiceert met verschillende groepen namelijk met haar werknemers, klanten, omwonenden, enz. Dit zijn de interne en externe doelgroepen van de organisatie. In de communicatiemix wordt beschreven welke middelen er worden gebruikt in de communicatiestrategie. Onderscheid in de communicatiemix…
Lees verderHet AIDA model
Het AIDA model is een model dat beschrijft welke vier stappen moeten worden gezet om je doelgroep aan te zetten tot een actie. De letters uit het AIDA model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Deze woorden zijn de…
Lees verderVerkoop beslissingsmodel
Een model waarmee het verkoopproces verklaart kan worden en waarin factoren worden genoemd die gebruikt kunnen worden om het verkoopproces te beïnvloeden. Bekijk hier het model of lees het bijbehorende artikel ‘Succesvol overtuigen‘. Terug naar overzicht met modellen
Lees verder