Attitude
Een houding t.o.v. van een object. Dit object kan vanalles zijn, zoals een organisatie, een producten, een groep of een persoon. De attitude is voor marketeers erg belangrijk. Zij zijn voortdurend bezig om met behulp van allerlei marketinginstrumenten een positieve…
Lees verderUnique selling proposition (USP)
De unique selling proposition (USP) staat voor de unieke en onderscheidende eigenschappen van een product of dienst die gecommuniceerd worden met de doelgroep. USP’s worden gebruikt om één of enkele eigenschappen extra onder de aandacht te brengen, zodat de doelgroep…
Lees verderCommunicatiemix
Een organisatie communiceert met verschillende groepen namelijk met haar werknemers, klanten, omwonenden, enz. Dit zijn de interne en externe doelgroepen van de organisatie. In de communicatiemix wordt beschreven welke middelen er worden gebruikt in de communicatiestrategie. Onderscheid in de communicatiemix…
Lees verderHet AIDA model
Het AIDA model is een model dat beschrijft welke vier stappen moeten worden gezet om je doelgroep aan te zetten tot een actie. De letters uit het AIDA model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Deze woorden zijn de…
Lees verderVerkoop beslissingsmodel
Een model waarmee het verkoopproces verklaart kan worden en waarin factoren worden genoemd die gebruikt kunnen worden om het verkoopproces te beïnvloeden. Bekijk hier het model of lees het bijbehorende artikel ‘Succesvol overtuigen‘. Terug naar overzicht met modellen
Lees verderInjectienaaldtheorie
De injectienaaldtheorie was erg actueel in de tijd dat de diverse media (radio en tv) opkwamen zetten. Bij deze theorie ging men er vanuit dat de media alle macht had. De passieve ontvangers injecteren bij deze theorie alle informatie, foutief of…
Lees verderTheory of planned behaviour
De theory of planned behaviour is ontwikkeld door Fishbein en Ajzen. Deze theorie geeft aan dat gedrag het beste verklaard kan worden door de intentie die een persoon heeft om het gedrag ook daadwerkelijk te doen. De intentie wordt op…
Lees verderDiscipline of market leaders
Treacy en Wiersema schreven een boek dat wereldberoemd is geworden; The Discipline of market leaders. Met behulp van een eenvoudig model leggen zij uit waarom Casio een horloge goedkoper kan leveren dan Kellog’s een pak cornflakes en waarom Fedex wel gegarandeerd…
Lees verderElaboration likelihood model
Het Elaboration likelihood model is een model dat beschrijft hoe attitudes veranderen en gevormd worden. Dit model maakt onderscheid in twee typen van beïnvloeding: de centrale route en de perifere route. De centrale route Beïnvloeding via de centrale route vindt…
Lees verderAgenda setting
Agenda setting gaat over de invloed van de media op de grote massa. Als er bijvoorbeeld in de media veel over politiek wordt gepraat en geschreven dan zal dit doorwerken bij de grote massa. Zij zullen ook voornamelijk hierover praten….
Lees verder