Meta

Archief | Modellen & Strategieën

Communicatiekruispunt van Van Ruler (1989) uitgelegd

Wanneer een communicatieprofessional en organisatie minstens een niet-eenzijdige (ongecontroleerd eenrichtingsverkeer) visie op communicatie heeft, kunnen zij het communicatiekruispunt (Van Ruler, 1998) gebruiken. Dit kruispunt is een handvat voor het kiezen van communicatiestrategieën. Lang niet alle problemen, besluiten en veranderingen lenen zich voor dezelfde strategie.

Lees het volledige bericht

DAGMAR model

Het DAGMAR model is bedacht door Russel H. Colley en gepubliceerd in 1961. DAGMAR is een afkorting voor Defining Advertising Goals for Measuring Advertising Results. Dit betekent in het Nederlands: Definieer advertentiedoelstellingen om advertentieresultaten te meten. Het DAGMAR model beschrijft een bepaalde volgorde in het leerproces van consumenten. Het model is ontwikkeld om de effectiviteit van […]

Lees het volledige bericht

BCG-matrix (Boston Consulting Group matrix)

Wat is de BCG-matrix? De BCG-matrix is een model voor portfolio-analyse. De BCG-matrix is begin jaren zeventig ontwikkeld door de Boston Consulting Group, een internationaal consultancy bedrijf opgericht in 1963. Waarvoor dient de BCG-matrix? De BCG-matrix wordt gebruikt om een strategie te bepalen voor de bedrijfsvoering van een product of bedrijfseenheid (SBU). Deze strategie wordt […]

Lees het volledige bericht

Ansoff matrix

De Ansoff matrix, ontwikkeld door Igor Ansoff, is een marketing hulpmiddel voor het bepalen van de groeistrategie van een organisatie. In deze matrix zijn vier mogelijke groeirichtingen te vinden. Aan de hand van het product en de markt die wordt benaderd wordt de groeistrategie bepaald. De Ansoff matrix wordt vaak gebruikt in een marketingplan. Groeistrategieën […]

Lees het volledige bericht

Marketingmix

De marketingmix is een marketingmodel waarmee de marketingstrategie van een organisatie kan worden ingevuld. Een marketingmix bestaat als basis uit vier deelgebieden, maar tegenwoordig wordt er steeds vaker een vijfde deelgebied aan de basis van de marketingmix toegevoegd. De deelgebieden beginnen allemaal met een P, daarom wordt er ook vaak over de vier of vijf […]

Lees het volledige bericht

Wat is crowdsourcing

Crowdsourcing houdt in dat een opdracht, die voorheen werd uitgevoerd door een daarvoor aangewezen persoon of bedrijf, wordt uitbesteed aan een ongedefinieerde, veelal grote groep mensen, in de vorm van een open podium. Ondanks dat het geen vereiste is, is dit zo goed als altijd verbonden met het internet. Door het internet hoeven mensen niet […]

Lees het volledige bericht

Expectancy Disconfirmation Model

Het Expectancy Disconfirmation Model koppelt verwachtingen en uitkomsten t.o.v. een product of dienst aan de tevredenheid. Op deze manier onderscheidt het Expectancy Disconfirmation Model drie categorieën: Negatieve disconfirmation = het product levert minder dan verwacht Confirmation = het product levert wat men had verwacht Positieve disconfirmation = het product levert meer dan verwacht

Lees het volledige bericht

Het AIDA model

Het AIDA model is een model dat beschrijft welke vier stappen moeten worden gezet om je doelgroep aan te zetten tot een actie. De letters uit het AIDA model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Deze woorden zijn de vier stappen die moeten worden ondernomen. Onderstaande afbeelding laat het AIDA model zien.   Het […]

Lees het volledige bericht
Wij gebruiken cookies om deze website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en u te voorzien van de beste informatie. De Europese wetgeving maakt onderscheid tussen cookies die functioneel of niet privacygevoelig zijn en cookies die mogelijk wel privacygevoelig kunnen zijn (PII). Deze website gebruikt beide soorten cookies. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren