Meta

Archief | Modellen & Strategieën

destep analyse

DESTEP analyse

Destep analyse is een model om de externe omgeving van een organisatie in de kaart te brengen. Destep is een afkorting van de verschillende factoren uit het model. Destep staat voor demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. Als bedrijf heb je niet direct invloed op deze factoren, maar het is belangrijk deze omgevingsfactoren te […]

Lees het volledige bericht

Marketingplan

Wat is een marketingplan? In een marketingplan staat beschreven welke inspanningen er uitgevoerd moeten worden om de (marketing)strategie van de organisatie te realiseren. De doelstellingen van het bedrijf worden geformuleerd en er wordt bepaald op welke doelgroep het bedrijf zich wil richten. De inzet van marketingmiddelen is een belangrijk onderdeel in het plan. Daarnaast worst […]

Lees het volledige bericht

Confrontatiematrix met uitleg en voorbeelden

Een confrontatiematrix is een hulpmiddel om strategieën te bepalen. De confrontatiematrix is het vervolg van de Swot analyse waarin de bedrijfsomgeving geanalyseerd wordt. De punten uit de swot confronteer je met elkaar in een confrontatiematrix om vervolgens de strategische opties te bekijken. De confrontatiematrix is onderdeel van het marketingplan. In dit artikel leggen we uit […]

Lees het volledige bericht

Communicatiekruispunt van Van Ruler (1989) uitgelegd

Wanneer een communicatieprofessional en organisatie minstens een niet-eenzijdige (ongecontroleerd eenrichtingsverkeer) visie op communicatie heeft, kunnen zij het communicatiekruispunt (Van Ruler, 1998) gebruiken. Dit kruispunt is een handvat voor het kiezen van communicatiestrategieën. Lang niet alle problemen, besluiten en veranderingen lenen zich voor dezelfde strategie.

Lees het volledige bericht

DAGMAR model

Het DAGMAR model beschrijft een bepaalde volgorde in het leerproces van consumenten. Het model is ontwikkeld om de effectiviteit van advertenties te kunnen meten en is gebaseerd op andere communicatiemodellen als bijvoorbeeld AIDA en Lavidge & Steiner. Betekenis DAGMAR model Het DAGMAR model betekent Definieer advertentiedoelstellingen om advertentieresultaten te meten. Het model is bedacht door Russel […]

Lees het volledige bericht

BCG-matrix (Boston Consulting Group matrix)

Wat is de BCG-matrix? De BCG-matrix is een model voor portfolio-analyse. De BCG-matrix is begin jaren zeventig ontwikkeld door de Boston Consulting Group, een internationaal consultancy bedrijf opgericht in 1963. Waarvoor dient de BCG-matrix? De BCG-matrix wordt gebruikt om een strategie te bepalen voor de bedrijfsvoering van een product of bedrijfseenheid (SBU). Deze strategie wordt […]

Lees het volledige bericht

Ansoff matrix

De Ansoff matrix, ontwikkeld door Igor Ansoff, is een marketing hulpmiddel voor het bepalen van de groeistrategie van een organisatie. In deze matrix zijn vier mogelijke groeirichtingen te vinden. Aan de hand van het product en de markt die wordt benaderd wordt de groeistrategie bepaald. De Ansoff matrix wordt vaak gebruikt in een marketingplan. Groeistrategieën […]

Lees het volledige bericht

Marketingmix

De marketingmix is een marketingmodel waarmee de marketingstrategie van een organisatie kan worden ingevuld. Een marketingmix bestaat als basis uit vier deelgebieden, maar tegenwoordig wordt er steeds vaker een vijfde deelgebied aan de basis van de marketingmix toegevoegd. De deelgebieden beginnen allemaal met een P, daarom wordt er ook vaak over de vier of vijf […]

Lees het volledige bericht
We gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren