Meta

Archief | Modellen & Strategieën

Marketing- en communicatiemodellen

Binnen de marketing en communicatie worden veel verschillende modellen gebruikt. Onderstaande lijst geeft een aantal veel gebruikte marketing- en communicatiemodellen weer. Agenda Setting Theorie Elaboration Likelihood Model The Disciplines of Market Leaders Theory of planned behaviour Identiteit en imago Injectienaaldtheorie Verkoop beslissingsmodel AIDA Marketingmix Ansoff matrix

Lees het volledige bericht

Identiteit en imago

Bij een marketingcommunicatieplan wordt vaak gesproken over identiteit en imago. Het is belangrijk om beide termen goed te kunnen onderscheiden. De identiteit van een organisatie geeft weer hoe een organisatie daadwerkelijk is. Het imago is daarbij de afstraling van de identiteit van een organisatie. Het imago wordt dus bepaald door de manier waarop een organisatie […]

Lees het volledige bericht

Pull strategie

Bij de pull strategie richt de aanbieder zich rechtstreeks op de consument zonder tussenhandel. De fabrikant probeert met de pull strategie een merkvoorkeur bij consumenten te creëren. De aanbieder richt zijn marketing strategie dus rechtstreeks op de consument waardoor een vraag wordt gecreëerd bij de consument. Door deze marketing strategie gaat de consument zelf om […]

Lees het volledige bericht

Push strategie

De push strategie is een manier waarop door gebruik van distributie een product door een distributiekanaal naar de eindklant wordt gestuurd. De marketingactiviteiten worden hierop ingericht. Bij push strategie ‘dringt’ de aanbieder de producten op bij de consumenten. De aanbieder probeert de verkoop van de producten bij de consument te stimuleren door het aanbod makkelijker te […]

Lees het volledige bericht

Marktsegmentatie

Dit artikel gaat in op de betekenis van marktsegmentatie voor een organisatie. Marktsegmentatie is een belangrijk onderdeel binnen marketing. Er wordt bepaald welke delen van de markt aangesproken gaan worden om producten of diensten van een bedrijf af te nemen. Door marktsegmentatie ontstaat er voor het gehele bedrijf een duidelijke focus. Focus is erg belangrijk […]

Lees het volledige bericht

Marketing modellen

Modellen om de markt, de organisatie, het product en de concurrentie te analyseren worden volop gebruikt. Modellen zijn natuurlijk handig om te gebruiken in analyses. BCG-matrix BCG-matrix, onwikkeld door de Boston Consultancy Group. Het figuur zet het relatieve marktaandeel op de x-as, af tegen de marktgroei op de y-as. Uit de analyse kan men vier […]

Lees het volledige bericht

Longtail marketing

Een van de marketing buzzwords van de laatste tijd is Longtail, een term die zo’n 2 jaar geleden is geïntroduceerd door Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired in zijn artikel The Long tail. Vooral na zijn boek ‘The Long Tail- How Endless Choice is Creating Unlimiting Demand’ kreeg zijn idee veel aandacht. Longtail staat voor het fenomeen waarbij matig […]

Lees het volledige bericht
We gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren