(advertentie)

Marketing & verkoop

Prijselasticiteit

Prijselasticiteit zegt iets over de verandering van de vraag bij prijsveranderingen van een bepaald product. Als je de prijselasticiteit kent van een product, dan kun je de verandering in vraag voorspellen bij een prijsverandering. Bijvoorbeeld:  Een bepaald type bureaustoel wordt 20%…

Lees verder

Marktaandeel berekenen

Om een beeld te krijgen van de positie die een bedrijf inneemt in de markt, kan men het marktaandeel van dat bedrijf berekenen. Marktaandeel is een directe vergelijking van de omzet of afzet van een bedrijf ten opzichte van de…

Lees verder

Content Marketing

Wat is content marketing eigenlijk? Simpel gezegd betekent het communiceren zonder te verkopen. Met content marketing publiceer je informatie zonder de directe doelstelling van verkoop en promotie. De lezer kan die informatie tot zich nemen zonder het gevoel te krijgen…

Lees verder

Productlevenscyclus

De productlevenscyclus, ook wel de product life cycle, is een cyclus die een product doorloopt vanaf het moment dat het op de markt komt. De productlevenscyclus bestaat uit vier verschillende fases en in iedere fase is een andere marketingstrategie nodig….

Lees verder

Kannibalisme

Er is sprake van kannibalisme als de introductie van een nieuw product de omzet van andere producten van dezelfde organisatie gaat aantasten. Een goed voorbeeld is een uitgever van een krant. Op het moment dat zij een digitale krant gaan…

Lees verder

Attitude

Een houding t.o.v. van een object. Dit object kan vanalles zijn, zoals een organisatie, een producten, een groep of een persoon. De attitude is voor marketeers erg belangrijk. Zij zijn voortdurend bezig om met behulp van allerlei marketinginstrumenten een positieve…

Lees verder

Evenement Marketing (digitaal)

De huidige trend in evenement marketing is het steeds verder digitaliseren van de stand. Dit komt tot uiting in het gebruik van SMS, Bluetooth, Narrow casting etc. Achtergrond Tijdens beurzen, evenementen en congressen proberen bedrijven zich te onderscheiden van haar concurrenten….

Lees verder

Durf te differentieren

Wie Michael Porter’s Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors heeft gelezen, weet dat er drie generieke strategieën zijn om succesvol te concurreren binnen een bepaalde industrie of branche. Differentiëren biedt voordelen, maar vereist ook voorbereidingen en een goede positionering voordat men…

Lees verder

Originele marketing?

Marketing is er in vele vormen, soms heel traditioneel, soms baanbrekend. Dit korte artikel kan een inspiratiebron zijn om marketing eens vanuit een wat ander perspectief te bekijken. Wees creatief, verras en zie dat dit goede mogelijkheden zijn om het…

Lees verder

Bluetooth Marketing

Bluetooth Marketing (Bluecasting) is voor veel bedrijven (en personen) een marketingvorm waarvan zij de mogelijkheden slechts beperkt kennen. Bluetooth Marketing wordt steeds vaker succesvol toegepast. Om de algemene kennis van bedrijven over Bluetooth Marketing te vergroten heb ik een aantal…

Lees verder